Gezonde energierepen.

Energierepen, wie neemt er niet af en toe één? 

Lekker makkelijk als vlug ontbijt of snelle hap onderweg. Meestal zijn ze wel lekker, maar of ze ook zo gezond zijn als ze doen lijken? In de meeste repen zitten minstens twee soorten toegevoegde suiker. En ja, glucose, fructose, dextrose,  maltose, glucose-fructosestroop, moutstroop, enz. zijn allemaal suiker!

Ik ging dus op zoek naar een gezondere variant, met alleen maar pure ingrediënten. Eén van de recepten die ik tegenkwam is van Amber Albarda in het kookboek gezond bakken.

Boordevol noten, pitten en als zoetmaker en “kleefpasta” verse dadels.

Nou vond ik vooral het malen van de dadels een hele klus, want dat werd meteen een plakkerige bal die ik niet meer uit de hakmolen kreeg. Maar daar heb ik wat op gevonden! Voeg voor het malen van de dadels een eetlepel amandelmeel toe. Dit zorgt er voor dat de dadelstukjes minder makkelijk aan elkaar plakken, waardoor de hakmolen zijn werk kan doen.

Hierbij dus het verbeterde recept voor snelle, gezonde energierepen:

 

Voor ongeveer 5 repen

 

Wat heb je nodig:                            

6 verse dadels in stukjes, zonder pit

1 eetlepel amandelmeel

2 eetlepels kokosolie (vervang dit niet voor een andere olie, want kokosolie is de enige oliesoort die bij kamertemperatuur vast is in plaats van vloeibaar!)

70 gram gedroogde cranberries

15 gram pitten (pompoen, zonnebloem, sesam)

20 gram pecannoten in stukjes

20 gram pistachenoten (of andere noten zoals amandel, cashewnoot, paranoot)

Voel je vrij om te experimenteren met de ingrediënten, alleen de dadels en kokosolie zijn echt nodig als basis. Denk aan havervlokken, rozijnen, gedroogde abrikoosstukjes, enz. Als je de hoeveelheden maar gelijk houdt.

 

Hoe maak je het:

Weeg alles af en zet de noten, pitten en cranberries klaar in een bakje. (straks heb je vieze handen).


Maak de kokosolie vloeibaar door even in de magnetron op te warmen. (haal eerst het metalen deksel van de pot!)   

Bekleed een kleine platte schaal met bakpapier.

Zet een mengkom klaar.

Verwijder de pitten uit de dadels en snijd ze in stukjes.

Doe ze samen met een eetlepel amandelmeel in een kleine elektrische hakmolen en pulseer tot een samenhangend geheel.

Doe het dadel-amandelmengsel in een kom en voeg de kokosolie toe.

Meng met de hand door elkaar en kneed de noten, pitten en cranberries er door.

 Zorg dat alles met de olie gemengd is, dit zorgt voor de binding!

Doe het mengsel in de schaal en druk aan tot een platte koek.   


Dek af met folie en zet minstens twee uur in de koelkast om op te stijven.

Snijd de koek in 5-6 repen en verpak ze per stuk in huishoudfolie.

Bewaar ze in de koelkast.